Asystent Gdańskiego Przedsiębiorcy - Twoja droga do biznesu
Krok 3

Złożenie dokumentów ZUS

Wniosek do CEIDG jest zgłoszeniem firmy jako płatnika składek ZUS, na podstawie danych z otrzymanego wniosku o wpis do CEIDG, ZUS sporządza odpowiednie dokumenty zgłoszeniowe:  

  • ZUS ZFA (zgłoszenie płatnika składek) 
  • ZUS ZBA (informację o rachunkach bankowych płatnika składek) 
  • ZUS ZAA (informację o adresach prowadzenia działalności) 

W terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do odpowiednich ubezpieczeń w jednostce ZUS lub za pośrednictwem urzędu gminy/miasta. Wraz z wnioskiem CEIDG-1 przedsiębiorca może złożyć w urzędzie gminy/miasta następujące dokumenty: 

  • ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego) 
  • ZUS ZZA (zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego) 
  • ZUS ZCNA (zgłoszenie członka rodziny dla celów ubezpieczenia zdrowotnego) 

Zgłoszenie do ubezpieczeń za pośrednictwem urzędu gminy/miasta nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku wizyty w ZUS-ie. Przedsiębiorca jest zobowiązany do złożenia deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA: 

  • jeśli rozpoczyna lub wznawia działalność gospodarczą, 
  • jeśli zawiesza lub wykreśla działalność gospodarczą w trakcie miesiąca. 

Jeśli przedsiębiorca będzie chciał zgłosić do ubezpieczeń pracownika, zleceniobiorcę lub osobę, z którą współpracuje, musi to zrobić bezpośrednio w ZUS-ie.